Skip to content

Räcker det inte att jag har en fungerande hemsida?

Gästinlägg från Profit media. 

Det finns nog många som undrar om det inte räcker med att "bara ha en hemsida".

Det är inte helt omöjligt att endast en fungerande hemsida räcker, men det förutsätter att du befinner dig på en marknad där det enbart är du som kan erbjuda de tjänster som du tillhandahåller.

Men även då är det till fördel att arbeta proaktivt för att underlätta för de som söker efter dina tjänster att hitta dig.

Svaret blir alltså mer eller mindre, men det beror på situation.

 


 

För många av oss så är det inte alltid så att vi har "monopol" eller ensamrätt på den kundbas som vi vill nå. Kunderna har ju rätt att välja den leverantör eller det företag som de vill. Vilket är bra då det driver vår vilja att hela tiden kunna leverera bättre och mer attraktiva tjänster till marknaden, vilket i sin tur driver våra branscher och utvecklingen framåt.

 

1-2

 

Det första problemet vi nästan alla gör, är att vi skapar något som vi själva tycker ser bra ut. Frågan när det gäller hemsidor vi bör ställa oss är; "vem är det egentligen som jag vill skall kontakta mig via min fina hemsida?". Hemsidan bör vara designad för vår publik och inte för oss själva. Förutom att väl känna till vad din kund vill ha så är nedan några av de viktigaste sakerna att tänka på.

 

Uppdaterad, modern och attraktiv design 

Med en uppdaterad design inger du ett professionellt intryck som räcker långt och kan få potentiella kunder och patienter att välja dig framför någon annan.

  • Användare bildar sig en uppfattning om en webbsida på .05 sekunder. - Sweor
  • 94% av första-intrycket på hemsidan baserades på hur den såg ut - Sweor
  • Nästan häften av webbesökare tror att design är en nära avgörande faktor för en sidas kredibilitet - CXL

 

Responsiv design (mobil- och tablet anpassad)

Med en värld som rör sig mer och mer mobilt behöver vi kunna anpassa våra hemsidor ut efter våra besökare så att de inte får en sämre upplevelse från oss när de använder sina tablets eller mobiler.

  • 57% av internetanvändare säger att de inte kommer rekommendera en verksamhet med en dåligt designad mobil-hemsida. - Sweor
  • 85% av vuxna tycker att ett företags mobilversion av sin hemsida ska vara lika eller bättre än dator-versionen. - Sweor

 

Hög kvalitet på bilder och media 

Inte nog med att det skall gå snabbt utan det skall också vara av hög kvalitet. Använd bra bilder med högupplösta foton, här kan det löna sig att ha haft en fotograf på besök i närtid.

  • Användare spenderar omkring 5.94 sekunder på att titta på en hemsidas huvudmedia/bild - Sweor

 

 

2-2

 

Hemsidan är viktigare än många tror och dess design och funktionalitet påverkar många verksamheters resultat, den kan antingen vara en tillgång eller en tyngd. För att göra ett så bra intryck som möjligt och till och med öka din lönsamhet - se då till att hemsidan (också ibland kallat ditt digitala ansikte) är väl omhändertaget.

Dessutom är det många av oss som gör betald annonsering via plattformar som Google där de skickar besökare till sin hemsida. Visst är det ändå bra om de hårt förvärvade kronorna går till så mycket nytta som möjligt? Med några små och snabba förändringar kan många som annonserar till sin hemsida uppnå fler samtal, bokninga eller köp. Vilket i längden kan göra stor skillnad.

Förutom ökad inkomst så får vi ändå tänka på att våra hemsidor kan generera flera hundra (eller tusen) besökare per dag. Då många av besökarna är i behov av de tjänster du erbjuder så vill vi gärna att de får ett minst lika gott intryck av oss online, som i person.

 

Behöver jag verkligen ha flera sidor? 

En hemsida behöver inte ha flera sidor i form av "Hem", "Om oss", "Tjänster", "Kontakt" och så vidare, utan kan lika gärna bestå utav en sida som innehåller all information som behövs (s.k. one-page).

Dock kan det finnas många fördelar med att ha flera sidor då en sida som är strukturerad och lättnavigerad kan öka förtroendet och användarvänligheten.

Inte nog med att fler sidor kan öka användarvänligheten och göra det enklare att få tag på den information som en besökare vill ha snabbt och enkelt, så kan även flera sidor göra det möjligt för dig att ranka till förstasidan i sökmotorer så som Google.

Flera informativa, användarvänliga sidor gör det enkelt för Google att tolka din sida och placera den på en rank i sökmotorn som Google anser vara till mest nytta för de som söker. Ett bra exempel på informativ, lättnavigerad, strukturerad och lätt sida är Wikipedia. Sökmotoroptimering (SEO) är ett stort ämne och något du bör läsa vidare om för att få en bättre förståelse kring - om du vill ranka högre. Om man verkligen vill hamna på förstasidan så kan det vara en god idé att anlita en SEO konsult - läs mer om det här.

 

3-2

 

Ett bra sätt att se på sin hemsida är som en lätt berättelse som låter dig snabbt och tydligt berätta och förklara (1) vad det är du erbjuder, (2) varför besökaren skall bry sig och (3) hur besökaren går vidare för att kontakta/boka/köpa.

Vanligtvis läser vi en hemsida uppifrån och ned och det är sällan så att många av våra besökare läser hela sidan. Vilket i sin tur gör det naturligt att vi placerar de saker vi helst vill synliggöra så långt upp som möjligt.

 

Vem är du och vad är det du erbjuder? 

Det första vi gör när hälsar på varandra är att vi berättar vem vi är - och om det är viktigt för relationen så berättar vi också vad vi gör.

Vi kan inte förutsätta att alla vet vilka vi är och vi skall inte heller lägga den tyngden på besökaren att hen måste ta reda på, då finns chansen att de går vidare till någon som gör det lättare. Det är därför viktigt att snabbt kunna ge besökaren en förståelse för vem vi är och vad vi gör. Detta kan man göra enkelt genom att skriva sitt namn tidigt på hemsidan och använda sig utav en bild eller bilder som tydligt visar dig, dina tjänster och ger ett professionellt intryck.

 

Förklara vem du är:

  • Rubrik som berättar vem du är (ex. Tandläkare Tandläkarsson)
  • Underrubrik/USP/Oneliner som snyggt summerar (1) vad det är du erbjuder, (2) varför besökaren skall bry sig och (3) hur besökaren går vidare för att kontakta/boka/köpa.
  • Exempel på Oneliner: "Vi ger dig allmän- och specialisttandvård för god munhälsa. Hos oss får du tandvård med en omtänksam hand, för dig, din mun och din plånbok genom hela livet. Boka smidigt online eller ring oss idag."

Observera att ovan oneliner inte är perfekt, utan enbart ett exempel på hur du i samma mening kan behålla besökarens intresse genom att beskriva vad du erbjuder (allmän- och specialisttandvård), varför besökaren skall bry sig (god munhälsa och samtidigt överbrygga eventuella rädslor och problem som hindrar dem från att ta ett beslut) och en kort rad om hur det går vidare (Boka smidigt online...).

Det är viktigt att vara tydlig och visa på vilket verkligt värde du kan förgylla besökarens liv med.

 

Varför skall besökaren bry sig? 

Den förmodligen största anledningen till att personer besöker din hemsida är troligtvis att man söker efter något. Det kan vara att man vill veta mer om din verksamhet, dig, dina produkter eller tjänster, att man vill hitta eller en uppsjö av andra anledningar.

För många så är den absolut mest värdefulla besökaren, den som söker efter deras produkter eller tjänster. På din hemsida har du en unik möjlighet att fånga intresset och berätta för besökaren hur du inger ett tryggt intryck, visar att du förstår besökaren och hens situation och med dina produkter och tjänster kan lösa hens sveda, värk eller hjälpa hen uppnå sina önskemål.

Det är jätteviktigt att vi förstår vilka problem besökaren står inför och hur varje tjänst vi erbjuder löser dem.

Exempelvis så är det vanligt inom tandvården att personer (innan de blir patienter) tycker det är dyrt och läskigt att gå till tandläkaren. För att besökaren skall vilja ta kontakta kan det därför vara bra att överbrygga dessa "problem" genom att förklara hur du löser dessa rädslor. Exempelvis genom att ha bra priser eller omdömen där befintliga patienter beskriver hur "omtänksamt och tryggt bemötande" de fick.

Samma förståelse krävs för samtliga tjänster som erbjuds via hemsidan. Vet du vilka de vanligaste problemen och rädslorna är som hindrar någon från att ta ett beslut så har du även en stor chans att få fler bokningar.

 

Gör det tydligt varför besökaren skall bry sig;

  • Ha gärna en kort lista eller horizontell ikonlayout med vilka tjänster du löser och hur de gör besökarens liv bättre som går snabbt att "skumläsa"
  • Visa gärna upp vad som gör er speciella, erbjuder ni en unik tjänst eller har ni någon unik specialité som ingen annan har? Låt besökaren veta vad som gör att ni är speciella.
  • Öka tilliten med Social Proof (Omdömen/Recensioner)
  • Öka tilliten med logotyper från exempelvis välgörenhet, projekt eller organisationer du stödjer som visar och berättar för besökaren att ert varumärke har engagemang, tar ställning och att ni bryr er om mer än bara tjänsterna (ex. Operation Smile med flera relevanta organisationer).

 

Hur besökaren får tillgång till dina tjänster

När besökaren väl har en tydlig bild över vem du är, vad du gör och förstår att du kan bringa hen någon form av värde, se då till att det är lätt att ta action. Det är nämligen så att om det är svårt eller kräver många steg för att ta sig vidare så lämnar en del.

Även om du har lösningen, ju mer tiden går, ju enklare och snabbare skall saker och ting gå.

Beskriv tydligt för din besökare vad du vill att hen skall göra, vill du att de skall boka så hjälp dem att boka med en knapp som säger "Boka". Vill du bara ha samtal, be då besökaren att lyfta på luren (på ett vänligt och inbjudande sätt).

Gör det lätt för dina besökare att utföra det som de vill göra, söker dem efter en behandling - gör det lätt för dem att boka behandlingen. Tänk på att ju fler klick och ju fler steg det krävs för att en besökare skall uppnå sitt mål med sitt besök, ju större chans är det att hen vänder i dörren och går till någon som gör det lättare för dem. Ett smidigt och smart sätt är att använda sig av integrationer och widgets.

Widgets ger dig möjligheten att direkt på din hemsida integerera en bokningsportal, så att besökaren snabbt och smidigt kan utföra den bokning hen söker efter att göra.

Med widgets som fungerar som små smidiga moduler för olika funktioner så kan du inte bara reducera antalet samtal utan även ge din besökare en smidig och bekväm upplevelse av att boka.

Om du använder Muntra så kan du läsa mer om deras bokningswidget här. 

 

Gör det enkelt för besökaren att ta del av det du erbjuder;

  • Tydlig och lättillgänglig Call To Action (CTA) eller knapp i form av "Boka online/Ring/Kontakt"
  • Hjälp dem att hitta, använd en karta och eller adress
  • Hjälp dem förstå när de kan komma med öppettider
  • Hjälp dem kontakta dig med tydliga kontaktuppgifter
  • Hjälp dem boka med en bokningswidget direkt på hemsidan
  • Snabblänkar direkt till bokning

 

4-1

 

Om du har alla ovannämnda saker så har du kommit längre än de flesta och är på god väg att ha en fullt optimerad hemsida. Vi förstår att det är många saker och skall man försöka få in allt på en och samma sida utan att det ser överväldigande ut för en besökare. Det är lite det som är konsten i webbdesign.

Har du inte arbetat med det så kan det bli klurigt, så här kommer en enklare och mer avskalad summering över vad du verkligen bör tänka på och hur du kan göra;

  • Håll hög kvalitet på bilder och media
  • Se till att den är lika användbar på mobil och tablet som på dator
  • Prioritera gärna modern och attraktiv design
  • Besökaren skall utan att behöva scrolla kunna ta reda på (1) vem du är och vad du erbjuder, (2) varför hen skall bry sig om att läsa eller kontakta dig och (3)
  • Varför man skall välja just er (vad gör er unika)
  • Call To Action (berätta för besökaren vad du hen skall göra)
  • Hjälp dem att ta action med en bokningswidget eller länkar
  • Tydlig adress & kontaktuppgifter
  • Om du inte har en byrå - se till att du lätt kan uppdatera hemsidan själv. Så att du inte håller dig från det utan faktiskt går in och gör uppdateringar kontinuerligt med senaste information om nya tjänster, förändringar i verksamheten och annat som får din verksamhet att kännas inbjudande och levande.

 

Något som underlättar alla punkterna ovan är att ha ett verktyg som ser till att du lätt kan lägga in högkvalitativ media, göra sidan användbar på mobil och tablet, hjälpa dig få till modern och attraktiv design med all information, hjälpa dig smidigt lägga in en bokningswidget och göra det enkelt och snabbt för dig att hålla informationen och sidan uppdaterad.

Det verktyg vi använder kallas för Profit Builder som även har partnerskap med Muntra och gör det enkelt att få in en bokningswidget.

 

Vilka är Profit Media? 

Vi jobbar med små och mellanstora företag och har som vision att ta bort allt det jobbiga och krångliga med digital marknadsföring, genom att ge våra kunder en trygg partner som specialiserar på att skapa lönsamma intäktsströmmar via nya moderna hemsidor, sökmotorer, digital kanaler och sociala plattformar. Vi tycker inte att man skall behöva utbilda eller anställa för att uppdatera eller skapa hemsidor och annonsering, det står vi för.

Läs mer om Profit Media på deras hemsida! 

Leave a Comment