Mariatorgets tandläkarmottagning har levt upp till sitt namn som tandläkarmottagning under
lång tid. Huset som mottagningen ligger i har ännu längre historia. Melika Eken och Raham
Dabirian berättar mer om deras övertagande av kliniken och hur de planerar att vårda den
anrika kliniken, där äldre detaljer skall få möta modern teknik.
Berätta lite om kliniken och byggnaden som den ligger i?
Melika: Huset i sig är från 1700-talet och det har legat en tandläkarmottagning här sedan, vad vi vet, 60-talet. Vilket också är väldigt länge. Patienterna på kliniken har gått kvar här i generationer, vilket är jättekul. Vi har en patient här som berättade att hen gått här sedan 1965.
Hur länge har ni två drivit kliniken?
Melika: Det har vi gjort sen början av 2020 precis innan Corona slog till. Sedan vi köpte kliniken har vi inte gjort så stora förändringar mer än att köpa in ny utrustning och byta journalsystem till Muntra. Vi planerar dock att renovera kliniken längre fram.
Raham: Kliniken har ett omfattande behov av att renoveras. Vilket är vårt stora och kommande projekt.
Melika: I och med att huset är så gammal varken får vi eller vill vi göra vad som helst här. Vi vill bevara de fina detaljerna som visar på att det är ett gammalt hus. Allt från stuckaturer och snickerier. Men vi vill måla om och byta ut stolar i behandlingsrummet och göra ny inredning i skåpen. Annars ska vi bevara det som går att bevara.
Tanken är att vi skall sätta igång sommaren 2024. Det största anledningen till att vi väntar tills dess är för att det kräver så mycket planering själva renoveringen. Dessutom är det en stor investering som kräver gedigen planering och eftertanke. Vi tänker även att det är en bra idé att ta renoveringen på sommaren i samband med semestrar så att vi kan ta ett rum i taget och hålla kliniken öppen under tiden.
Hur har det varit sedan ni tog över kliniken?
Melika: När pandemin kom var allt nytt. Det var många frågetecken kring om vi skulle stå här utan patienter eller vad som skulle hända. Det var så klart att vi fick mycket återbud, framförallt från äldre patienter, men vi stod aldrig helt utan patienter.
Raham: Det var läskigt. Jag skulle säga att det var väldigt dåligt med patienter här en period, framförallt andra halvan av mars, det var snudd på tomt. Jag var riktigt orolig för konkurs och försökte föreställa mig hur vi skulle klara oss ur detta. Men det löste sig till slut. Mot sommaren släppte min oro lite, det började gå runt på kliniken. Dessutom gjorde regeringen en del åtgärder för att hjälpa företagare. De tillät ju till exempel kortidspermission, tog bort arbetsgivarvagifter, sänkte skatter etcetera, vilket hjälpte mycket.
Melika: Det skall även tilläggas att kliniken var uppdelad i två då. Så när vi köpte 2020 hade vi bara halva kliniken. Det var inte förens nyligen som vi köpte resterande del av kliniken från den tidigare ägaren som skulle gå i pension. Hon har jobbat här på kliniken sedan 80-talet. När vi köpte upp andra halvan anställde vi en till tandläkare som heter Daniel. Sen har vi två tandhygienister som heter Anna och Ylwa. Detta är första gången på länge som hela kliniken har en och samma ägare. Det är nog även därför som kliniken har ett så stort renoveringsbehov. Tidigare ägare har alla bara skött om sina egna rum. Genom åren har det blivit många tandläkare som har jobbat här. Anne som gick i pension, vars del vi köpte, har jobbat här sedan -89 och håller rekordet för längst tid här på kliniken.
Ni skriver på er hemsida att era ledstjärnor är vetenskap och beprövad erfarenhet, hur
landade ni i dem?
Raham: Det vi menar är vidareutbilning och att jobba enligt den vetenskap som vi har fått lära oss under utbildningen. Beprövad erfarenhet säger sig själv, att man faktiskt följer det också och inte gör några undantag. Det viktigaste är vidareutbildningar, det händer grejer hela tiden. Framförallt inom digitalisering, men även smågrejer.
Till exempel ändrade socialstyrelsen sina riktlinjer om huruvida man får lämna kvar karies vid lagningar eller inte. Gjorde man det innan årsskiftet fick man egentligen inte göra det om man inte berättade det för patient och fick ett godkännande. Annars hade det räknats som en felbehandling. Men nu har det kommit mer forskning på ämnet som visar att det är mer skonsamt och därmed är det okej att lämna karies. Detta var ju ett litet exempel men det finns större och ännu viktigare grejer att hänga med på. Det gäller att jobba och aktivt möta de här fallen och få erfarenheten. Det är viktigt att stöta på problem, som man löser och att faktiskt bära med sig erfarenheten till nästa gång.
Ni har strålande recensioner på Muntra, hur tänker ni kring patientbemötande?
Melika: Det är ju en minst lika viktig del som att leverera tandvård i toppklass. Muntras recensioner är väldigt bra då ni ställer mycket frågor om flera olika aspekter från patientens besök. Får man en recension som inte är så bra är det också okej, vi lär ju oss något av det.
Det är feedback. Ibland säger de att väntetiden är för lång, då har vi fått veta det. Det kanske är något vi inte hade fått höra om patienten inte hade lämnat en recension.
Hur skapar man den bästa kliniken?
Raham: Förutom det vi redan pratat om så tror jag mycket på att göra kliniken hemtrevlig. Så att patienterna tycker om att komma till oss. Vi vill inte att de ska känna någon ångest. Vem som helst förstår att det inte är så kul att gå till tandläkaren, men med en hemtrevlig klinik, trevlig personal, bra bemötande och en bra behandling, känns det lite bättre. Vi vill inte ha känslan av att det är en klinik man kliver in i, med långa korridorer och att allt är sterilt, med blå väggar och plastgolv. Vi vill inte ha det så.
När det blir dags för renovering kommer vi kommer säkert lägga ner krut på detaljerna i kliniken, så att man som patient ser att det är ordentliga saker. Utöver det vill vi bara att det skall vara snyggt och trevligt. Vi har till exempel förhoppningen om att under den parkett som ligger på golvet nu, ligger ett originalgolv som man kan ta fram igen. Mot slutet av renoveringen kanske vi till och med kan ta hit någon finsnickare som ser till att vissa detaljer kvarstår och framhävs ännu mer.
Om vi blickar framåt, förutom att renovera, vad har ni för planer?
Raham: Det vi ser är att vi skall ha fulla tidböcker hos alla behandlare, vilket vi nästan har. Det är i stort sett bara vår nya tandläkare Daniel som inte har riktigt lika fullbokad tidbok än. Vi vill fortsätta anskaffa nya patienter, vilket hänger tätt ihop med marknadsföringen, som vi ska satsa på. Vi vill bli igenkända som en av de mer etablerade klinikerna på Södermalm. Det finns ett par stycken. Vi vill tillhöra de bästa bland tandimplantat och estetisk tandvård. Det är i alla fall det jag tycker är roligast att jobba med.
Melika: Vi ser även fram emot att fortsätta ha nöjda och glada patienter. Både gamla och nya.
Raham: Precis så! Melika och jag är ett bra team och är aldrig i ansiktet på varandra. Det hade säkert varit jättejobbigt i och med att vi bor ihop och har två barn tillsammans. Nu har Melika varit mammaledig under större tiden som vi har haft kliniken. Tanken sedan start har varit att hon skall styra allt det administrativa, reception, personal och hemsida, marknadsföring och så vidare. Det är en trygghet att ha henne på kliniken, det blir ett annat flöde, saker funkar bra.
Melika: Det finns ingen receptionist här på kliniken, jag är alltiallo kan man säga. Jag är tandhygienist i grunden, men just nu blir det inte så mycket kliniskt arbete. Men i framtiden kanske jag jobbar med patienter igen.
Ni började med Muntra i februari i år, hur gick övergången med att byta journalsystem?
Raham: Det gick smidigt. Det var bara jag, min tandsköterska Carina och Ylwa, här på
kliniken då. Det var en inlärningskurva i början. Men jag tycker att de var förvånansvärt duktiga på att lära sig det nya och komma in i systemet.
Melika: Det är nog mest jag som ringt till er support när jag började jobba. Jag tror att det var en period då jag ringde ett par gånger varje dag. Men nu känns det som att allt rullar på.
Raham: Det är jättebra att det finns en så bra support som hjälper till. Ni har även en wiki med svar på de flesta frågor och man kan titta på videos i Muntra Academy. Det är även så bra att det går att integrera allting med Muntra, röntgen, recept, specialister, remisser att både skicka och ta emot. Allt finns på samma ställe och är så fruktansvärt mycket bättre än alternativen.
Hur funkar röntgen i molnet?
Raham: Det är fortfarande ett pågående projekt som ni hela tiden jobbar på att förbättra. Jag fick en provperiod i början för att testa systemet innan jag valde att gå över. Nu fungerar det jättebra, det är smidigt och enkelt. Jag är supernöjd med det också. Allt i ett låter nästan för bra för att vara sant. Men ni är ett ungt team på Muntra, med mycket vilja och ni utvecklas hela tiden. Ni är duktiga och vet vad ni håller på med. Ni lyssnar även på oss användare och har koll på branschen. Muntra förstår vad vi vill, eller åtminstone vad jag vill och det gör mig nöjd.
Vill du också fullt ut kliva upp i molnet
med både journalföring och röntgen?
Vad skulle ni säga är er grymmaste go-to funktion i Munta?
Raham: Jag skulle säga att det är ärenden. Nu när vi tagit över hela kliniken, så har det varit bra. På kliniken är det ingen som är för liten eller för stor för någon uppgift, så vi använder ärendehanteringen för att dela upp saker mellan oss på kliniken för ett bättre samarbete.
Sedan är startsiderapporterna väldigt bra, man ser dem direkt när man loggar in. Där står allt som man behöver hålla koll på, till exempel att man har missat att skicka in ett krav till försäkringskassan eller om du glömt att fakturera. Sen utifrån det sätter man upp ärenden och tilldelar till berörda behandlare vilket är jättebra.
Sen att ekonomin är så välintegrerad i systemet är också jättebra. Framförallt för oss mindre aktörer. Vår redovisningsekonom får ett eget inlogg till systemet och kan logga in och plocka allt som hen behöver för att sköta vår ekonomi. Allt är så enkelt. Muntra är även klickvänligt. Det är inte alla som förstår vad man menar om man säger så, men får man prova Muntra fattar man direkt. Till exempel genom ett fåtal knapptryck kan man komma fram till supporten och kunna chatta med dem. Jag har ingen specifik grej, utan allt tillsammans i Muntra är så enkelt, smidigt och bra.
Melika: Muntra är verkligen klickvänligt, alla klick man tar är uttänkta och följer ett tydligt flöde. När det är klickvänligt spelar det ingen roll om man behöver klicka flera gånger för att komma fram till en funktion. Det går inte att jämföra med tidigare journalsystem. Det är som att jämföra en tjocktv med en plattv. Allt är förenklat.
Att hitta balansen mellan att bevara det gamla och möta det nya moderna är inte alltid enkelt. Men Raham och Melika värnar om klinikens historia och brinner för att bevara kärnan i verksamheten både med omtanke för patienter och klinikens unika historia. Vi hoppas att de får fortsätta driva kliniken med hjälp av vetenskap och beprövad erfarenhet under lång tid framöver.