Med en känsla av andakt, som entrén till den gamla banklokalen ingiver, besöker vi nyöppnade Tandläkarhuset Spånga. Modern stilrenhet sätter atmosfären på kliniken och det känns spännande att både få se och höra från Philip Bemerre om kliniken och dess historia.
Er klinik är sprillans ny - kan du berätta lite om byggnationen?
Vi började bygga i januari i år och hade turen att få tag på riktigt duktiga byggare. Vilket ledde till att byggnationen tog längre tid än väntat då hantverkarna var väldigt noggranna. Men det är ju alltid så att saker tar längre tid än man väntat sig när det kommer till renovering. Kliniken blev klar i månadsskiftet april-maj. Då började vi köra igång lite försiktigt med ett behandlingsrum. Sen under sommaren, i takt med att fler behandlingsrum har blivit färdigställda har vi rekryterat och byggt ut teamet. På kliniken är vi nu fyra tandläkare inklusive mig. Det har rullat på snabbt.
Har det varit svårt att rekrytera?
Det är alltid svårt att hitta personal till en ny klinik för att det finns en viss osäkerhet. Kommer jag att ha tillräckligt med patienter? Finns det tillräckligt mycket att göra? Det är få tandläkare som bara vill sitta o rulla tummarna. Men vi har varit duktiga på att få in nya patienter genom att satsa mycket på marknadsföring, vilket ledde till att vi fick igång kliniken väldigt snabbt.
Hur har ni marknadsfört er för att komma igång?
I princip endast via sociala medier. Sen har även nya patienter kommit hit via rekommendationer. Med marknadsföringen har vi tagit in hjälp av samma företag som hjälpte oss med marknadsföringen för vår andra klinik i Sundbyberg. Det har gett väldigt bra effekt hittills, vilket är roligt.
Hur tänker ni kring konceptet för era kliniker?
Stilen är densamma på båda. Även fast den här kliniken i Spånga är nyare och fräschare. Vi har även lärt oss av de misstag som vi gjorde i Sundbyberg när det kommer till materialval vid bygget. Allt från golv till inredning. Sen har vi valt att köra med samma utrustning som till exempel stolar, som vi har i Sundbyberg. Vi har provat dem och är jättenöjda med dem. Vi har även satsat mer på den här kliniken i och med att den är större. Det är ju modernt och bra på kliniken i Sundbyberg också, men här är det snäppet vassare i och med att det finns mer utrymme. Men i övrigt är det samma stuk. Det skall inte kännas som en gammal tråkig tandläkare att komma till våra kliniker, utan det skall vara mer av en wow-känsla när man kliver in.
Ni skriver på er hemsida att ni har spetskompetens inom estetisk tandvård - varför fokusera på estetisk tandvård?
Jag tycker att det är väldigt kul. Jag älskar att jobba med protetik och vi arbetar mycket med duktiga tekniker och smile design. Även om det är ett simpelt jobb med till exempel fyra avslagna tänder, så ser vi till att lägga ner jobbet för att säkerställa att det blir så bra som möjligt. Vi lägger även ner mycket tanke kring hur vi jobbar. Det är roligt att designa ett leende och få det snyggt när det ändå skall göras. Hellre att få det perfekt än att få det halvdant. Vi jobbar även mycket med kirurgi och implantatfall. Vi har en duktig kirurg i Sundbyberg som heter Roy. Så det är mest de två områden som vi har valt att fokusera på.
Vilken typ av behandling tycker du är mest givande?
Alla tandläkare har sin egna preferens av vad de gillar att jobba med. Det jag själv gillar är att jobba med är protetik. Jag älskar det verkligen - allt från stora helkäkar till småfall. Men sen finns det tandläkare som gillar att jobba med kirurgi eller akuttandvård. På klinikerna har jag gett alla tandläkare möjligheten att få rikta in sig på det som de tycker om att jobba med. Vissa tandläkare vill bara jobba med akuttandvård för att de tycker att det är kul. Vi försöker ge alla tandläkare möjligheten att utvecklas inom det område som de älskar.
Då jobbar ni mycket med vidareutbildning eller?
Ja, det gör vi. Det tandläkarna gillar att jobba med försöker vi utveckla dem inom så att de blir väldigt duktiga. Det är allt från kurser till internutbildningar, eller att besöka andra tandläkare som är duktiga på samma sak. Jag gillar att nyttja möjligheten att kunna skicka en av mina tandläkare att få vara med hos en annan tandläkare för en dag eller två. Det uppskattas av mina anställda väldigt mycket, framförallt för att de ser hur andra arbetar och på så sätt utvidgar sitt perspektiv inom det ämnet.
Ni skriver på er hemsida att målet är att erbjuda era kunder den bästa möjliga upplevelse under sitt tandläkarbesök - hur implementerar ni det i arbetet?
Vi behandlar alla patienter som om de vore familjemedlemmar. Jag har alltid försökt att tänka på hur man hade behandlat sig själv eller någon närstående och ge den tryggheten till patienten. Det gäller att tänka på patientens bästa och att de känner trygghet. Det skall inte vara en stressig miljö, hellre att man bokar in längre tider. Vi är väldigt noggranna med patientnöjdheten. Det syns även i våra omdömen. Vi har verkligen lagt stort fokus på det. Det har även lönat sig då flera nya patienter har hittat hit via rekommendationer från nöjda patienter.
Om vi blickar framåt - vad har du för vision för klinikerna framåt?
Visionen för kliniken här i Spånga är att i framtiden kunna ha två team som jobbar i skift. Detta för att vi skall kunna erbjuda långa öppettider. Så det skall finnas ett morgonpass och ett eftermiddags/kvällspass. Tanken är att folk i närområdet skall kunna besöka tandläkaren akut eller väldigt sent på kvällen, under helgen eller tidiga morgnar. Det är visionen för kliniken, att kunna erbjuda all tandvård under ett och samma tak, nästan dygnet runt.
Ni har använt Muntra i snart tre år nu, hur gick bytet?
Det gick bra. Vi startade upp Sundbybergkliniken direkt med Muntra. Vi hade ingen större övergångsfas med förflyttning av data eller dylikt. På så sätt var det ganska enkelt för oss. Muntra är även ett enkelt system så det var lätt att komma in i det och lära sig. Det positiva är att gänget på Muntra alltid har lyssnat på feedback. När det har funnits saker som man velat förändra eller läggas till så har de i många fall gjort det. Det är ett system som bara blir bättre och bättre.
Har du någon specifik feedback som du på rak arm vet har implementerats?
Jag tror att det finns en del saker, men inget jag minns på rak arm. Det är en svår fråga. Niels har stenkoll på det för han håller koll på vilka användare som vill ha vissa förändringar och sedan är han duktig på att uppdatera en när det är gjort. Jag har fått några mejl från honom att saker har blivit klara. Det är jätteroligt att se för då vet man.
Det är så fint med Muntra att det inte är ett jättebolag, där det är någon i toppen av organisationen som bestämmer, men som inte jobbar med systemet eller känner användarna. Supporten, att lyssna på feedback och ständigt förbättringsarbete är alla anledningar till att Muntra är så bra.
Vad är det bästa med Muntra?
Att vi kan jobba med det överallt. Man kan logga in hemifrån och skriva journaler på kvällen till exempel. Jag gillar att få jobbet klart på jobbet, så för min del brukar det inte hända. Men sådana funktioner är väldigt bra. Det är ett enkelt och genomtänkt system.
Sen tycker jag även att daganteckningsmallarna är en jättebra funktion. Det är något som jag inte har haft i något annat journalsystem tidigare. Det är enkelt att bara kunna klicka och sedan eventuellt komplettera med något. Det är så skönt att slippa att behöva kopiera och klistra in hela tiden. Det är flera steg i arbetsflödet som förenklas när vi jobbar med Muntra.
Hur har det varit för de nyanställda på kliniken att lära sig Muntra?
På den här kliniken var det bara en som hade jobbat med Muntra tidigare. Men det har gått bra. Ni har även bra videos på Youtube som man kan kolla på för att lära sig, sedan kan man även hjälpa varandra. Det tog kanske ett par veckor max att komma in i det, men nu flyter allt på.
Att prata med Philip och hans vision för kliniken är inspirerande och ger en tydlig bild av vart tandvården är på väg. Frihet, flexibilitet och valmöjlighet är ledstjärnor som kommer att prägla framtidens tandvård. För patient: generösa öppettider som passar deras liv, samtidigt som vårdgivarna har flexibiliteten att kunna arbeta när de vill och med det som de älskar. Hos Tandläkarhuset Spånga är dock framtidens tandvård redan här.