Skip to content

Muntra möter: tillväxtdrivna Masthuggskliniken

Muntra möter Masthuggskliniken

Fiskmåsarnas skri och spårvagnarnas kling hörs på avstånd utanför Amerikahuset i Göteborgs hamn. Innanför porten i det anrika huset från början av 1900-talet, ligger en av Göteborgs största tandkliniker: Masthuggskliniken. 

 


 

Vi befinner oss på en av Göteborgs största kliniker - kan du berätta mer om kliniken och dess historia? 

Kalle: Kliniken har funnits i 17 år. När vi kom tillbaka till Sverige efter att ha jobbat i Norge i sex år ville vi jobba på egen hand. Så vi köpte en enmansklinik, där det till en början endast var jag, en tandsköterska och en hygienist. Min fru Petra jobbade på en annan klinik i Göteborg men gick ganska snabbt över till att jobba hos oss. Sedan dess har vi sakta men säkert vuxit. Det har varit och är kul att växa, bli fler och samla olika kompetenser. Nu är vi sex allmäntandläkare, två specialister och två hygienister. På kliniken har vi möjlighet att vara upp mot nio tandläkare fördelat på våra 10 behandlingsrum. 

Det är en otroligt kompetenshöjande samling av medarbetare som vi har här på kliniken, alla är duktiga på olika saker. Till exempel har vår senaste tandläkare som vi anställt, disputerat på orala slemhinneförändringar och tar emot remisser utifrån, både från sjukhustandvården och privat. Hon är jätteduktig. Vi har även en tandläkare som är öron, näsa, halsläkare i grunden. 

Det är kul när våra medarbetare kan olika saker. Vi är inte så mycket för flashighet och estetik, utan vi satsar på funktionalitet och att det skall vara trevligt. Vi har vanliga patienter som uppskattar det vi gör. Vi har ju även behandlare som är specialiserade på estetik, för att vi vill ha bredden. Vi vill inte endast syssla med fasader och blekningar. Som patient skall man kunna komma till oss och få hjälp med allt. Patienten i fokus är något vi tjatar om hela tiden. 

 

Masthuggskliniken-04

 

Kliniken ligger i Amerikahuset - berätta lite om husets historia? 

Kalle: Huset är byggt 1919 som kontor och tjänstebostäder för amerikalinjen. Det är därför som huset vetter mot väster och terminalen. Det såg givetvis annorlunda ut än vad det gör nu, men det är ett otroligt fint hus, som även är K-märkt. Patienterna tycker även att det är roligt att komma hit. 

 

 

Masthuggskliniken-09Har det varit svårt att renovera och bygga ut med hänsyn till K-märkningen? 

Kalle: Egentligen inte, det är Castellum som äger huset och de har hjälpt oss hela vägen. De har stått för utbyggnaden som har gått i två steg. Från början hade kliniken fem behandlingsrum, som sedan blev åtta och nyligen tio. Vi är stabila hyresgäster och har varit här länge. Vi kommer troligen vara här länge till, man flyttar inte på en tandklinik med tio behandlingsrum så lätt. 

 

Det händer mycket i Göteborg och nu ska det bland annat byggas ett stort antal bostäder uppe på berget bakom kliniken. Hela vägen ner mot järntorget skall även byggas om med både kontor och bostäder. Om fem år kommer det här området att se helt annorlunda ut. Det är ett extremt expansivt område som vi befinner oss i, vilket känns jättebra istället för att sitta i ett område där utvecklingen inte rör sig eller går åt fel håll. Vi märker att det är mer människor i rörelse under hela dagen här i området och vi hoppas att det kan spilla över i ett stadigt patientflöde längre fram. 

 

 

Petra & KalleNi jobbar tätt och driver kliniken tillsammans, hur upplever ni att det fungerar att driva klinik tillsammans med sin partner? 

Kalle: Ja, det är många som frågar det. Vi är väldigt överens om vår arbetsfördelning. Jag är en sådan som ångar framåt och tycker att det är kul att se framåt, prata med folk och vara med i olika projekt. Petra är väldigt strukturerad och sköter allting, framförallt organiseringen. Vi har ju tre barn tillsammans i ganska tät följd och vi har egentligen aldrig tänkt att vi inte skulle eller borde jobba ihop, utan det har varit helt naturligt. Vi är aldrig ovänner inom jobbet, inte för att vi är ovänner särskilt ofta utanför jobbet heller, men vi är definitivt inte osams om hur saker skall skötas. 

Det finns väldigt mycket fördelar med att jobba tillsammans med sin fru om man klarar av det. Sen förstår jag att det finns många som inte skulle klara av det, men för vår del har vi aldrig tänkt på att inte göra det ihop. Det är väldigt roligt också. Vi upplever nog båda att det bara skulle bli besvärligt att vara på olika ställen. En nackdel är dock att vi ibland har upplevt att det varit besvärligare att kunna vara lediga samtidigt, speciellt innan vi blev fler på kliniken. 

Petra: Ja, vi har alltid arbetat tillsammans. Inga problem med samarbete på arbetet såväl som i hemmet. Jag tror aldrig att vi hade kunnat göra samma resa med en " extern kollega". Det enkelt att planera när man har ett gemensamt mål.

 

Masthuggskliniken-05

 

Hur ser klinikens framtidsplaner ut? 

Petra: Vi önskar att fortsätta växa genom att anställa fler personer med varierande kompetenser. Nyligen anställde vi en tandläkare som är specialiserad på slemhinnor och tandvårdsrädsla. Önskemål framöver kan vara en endodontist och en ortodontist.

Genom att ha en stor spännvidd i vårt behandlingsregister skapar vi stor patientnytta. Vi kan erbjuda patienterna vård hos oss. Inga krångliga remisser och köer. Vi skapar även en trevlig arbetsmiljö där vi i tillägg till att ha många härliga kollegor kan lära av varandra.

Kalle: Vi tänker mycket på hur vi kan optimera kliniken. Det går bra för oss men vi ser en ännu större potential för kliniken än vad vi nyttjar för tillfället. Vi har en bra omsättning men vi hade kunnat omsätta mer, framförallt med tanke på de möjligheter som vi har i våra lokaler. Vi vill fortsätta växa. Vi vill också se till att fortsätta ha det trevligt, där våra medarbetare skall känna sig delaktiga och få utlopp för sina idéer och kunskaper. Man skall få göra det man är bra på och få ett större ansvar inom det. Det är viktigt för oss. 

 

Masthuggskliniken-13

 

Vi har även planer på att börja med narkostandvård. Det är dyra grejer så man får verkligen se till att det finns underlag. Det måste finnas en vilja hos personal om det är något som vi skall satsa på eller om man skall fortsätta som vi gör nu med lättnarkos. 

Vår nya tandläkare Maria, som är slemhinneexpert, har jobbat inom sjukhustandvården i många år och är jätteduktig på allt som har med tandvårdsrädsla, lustgas och narkostandvård att göra. Så hon har blivit lite av projektledare för det här. Hon har inte jobbat här så länge, så vi har inte riktigt hunnit komma igång med det ännu. 

 

 

Masthuggskliniken-10Kalle, du har ju verkligen varit med Muntra från början, kan du berätta lite om det? 

I början av Muntras resa var Niels och Pontus mycket här på kliniken. De satt bredvid och fick inblick i hur tandvård fungerade. De lärde sig bland annat hur en klinik jobbar, hur andra system ser ut, hur man jobbar med dem och vad de har för funktioner. 

Sedan blev vi inte själva användare av Muntra förens ganska sent. Vilket berodde på att vi är en så pass stor klinik och jag kan inte bestämma allt själv. Vi ville även vänta lite med övergången innan vi visste att det verkligen fungerade och plattformen blev mer heltäckande. Jag har fått jobba in att vi skulle byta till ett webbaserat journalsystem. Det har tagit tid, men nu är vi äntligen här. 

 

Nyfiken på att gå över till Muntra? 

Kom igång!

 

Vad är det bästa med Muntra? 

Kalle: Att det känns modernt och att det är webbaserat. Man kan gå in och titta när som helst, man kan skriva daganteckningar hemifrån och man har full koll. Det är enkelt att skriva recept, och terapiplaneringen är jättebra. Sen är jag helt säker på att det finns 95% kvar för mig att lära mig om systemet. Jag har inte riktigt hunnit lägga ner tiden på att gå igenom systemet ordentligt ännu. 

Det har varit en omställning att gå över till Muntra men jag tycker att det blir bättre och bättre för varje dag som går. Det har aldrig känts dåligt eller jobbigt på något sätt. Jag känner dock att jag hade kunnat förbereda mig bättre innan vi gick över genom att gå igenom Muntra academy. Vilket är något som är jättebra och oerhört värdefullt för att lära sig systemet bättre. Jag gillar även att alla uppdateringar i Muntra sker automatiskt. Framförallt så att jag slipper stanna efter arbetstid för att uppdatera varje dator individuellt på kliniken. Supporten har varit superbra också. 

Sedan är det ju klart att det finns vissa saker som man hade velat förbättra, men det görs kontinuerligt förbättringar hela tiden. Jag tycker att det vore fel av mig att sitta och säga att systemet är helt fantastiskt och super. Men det är på god väg att bli super. Nu är det bra, men det kommer att bli super. 

Chattarna är även något som vi använder mycket i och med att kliniken är så stor. Remisshanteringen är även superbra, framförallt gillar jag att slippa hålla på med pappershantering. 

 

Masthuggskliniken-03

 

Skulle du säga att bytet till Muntra har påverkat ert arbetssätt här på kliniken? 

Kalle: Ja, men det skulle jag säga. Allt finns ju i Muntra, det gäller bara att dels hitta det och att lära sig att använda det på rätt sätt. Ju mer man lär sig desto smidigare går saker. Det tar ju lite tid att komma igång. Vårt gamla system var väldigt fyrkantigt och det är en helt annan känsla med Muntra. Man fattar att det är såhär man skall jobba. Så jag är övertygad om när vi kommer igång ordentligt så kommer det att vara överlägset och bli en helt annan grej. 

Sen tycker jag att ekonomin och hur det syns i journalen är något som vi har brottats lite med. Det är nog mer av en vanesak. Logiken blir tydligare ju mer man lär sig. 

 

 

Det är få förunnat att kunna ha en så stark relation med sin partner, där Kalle och Petra bara ser det som en stor fördel att arbeta så tätt tillsammans med varandra. Deras engagemang och driv som för Masthuggskliniken framåt är beundransvärt. Det märks att de värnar mycket om sin klinik och dess tillväxt för att kunna möta patienternas behov. Vi ser fram emot att följa klinikens resa framåt i minst 17 år till. 

 

Läs mer om Masthuggskliniken >>

Leave a Comment