Högst upp på Avenyn i Göteborg, ett stenkast från Poseidons porlande fontän hittar man en klinik som får alla att le: Lemér. Nayroz Ockell, tillsammans med sina kollegor Malin Westergren och Sofie Persson är nischade mot tandreglering och har sedan starten av Lemér jobbat outtröttligt med att sprida glädje och vackra leenden längst Sveriges västkust.
Berätta om namnet Lemér
Nayroz: När jag skulle starta kliniken tog jag hjälp av ett företag som skulle hjälpa mig med branding. Allt från hemsida, färgtema och även namn. De ville till en början att kliniken skulle heta något på engelska, vilket jag absolut inte ville och namnet fick inte heller vara något som hade med mig att göra.
Inspirationen till Lemér fick jag när jag var på en bensinmack och skulle betala. På terminalen hade de en lapp där de stod “du är så vacker när du ler” och när jag läste de kändes det självklart - ”le mer” är något som man skall göra. Jag gav förslaget till företaget som hjälpte mig och efter lite arbete och genom att lägga till apostrofen så landade vi i Lemér. Jag gillar det verkligen, inte bara för att det känns unikt utan också för att det handlar om patienten. Namn som innehåller något i stil med ord som perfect eller brilliant tycker jag värderar leendet. Vi tycker att alla leenden är vackra, även hos de som inte gör tandreglering.
Nayroz, du föreläser mycket - kan du berätta lite mer om det?
Nayroz: Ja, jag föreläser mycket om tandreglering. De senaste åren har aligners ökat i popularitet och det är därför jag tillsammans med Strauman har börjat hålla föreläsningar inom grundläggande tandreglering. Just nu håller jag även på att starta en del två på kursen som vi kör första gången i egen regi nu i mars. Det skall bli jättekul! Framförallt med tanke på att deltagarna redan gått första introduktionskursen och jag får vara med i nästa steg. Det kommer även bli lite mer kurser för Praktikertjänst och privattandläkarna, vilket också skall bli superspännande. Trots att jag älskar att föreläsa, blir jag ändå väldigt nervös och nästan ångrar mig innan jag börjar föreläsningen. Men när jag väl är uppe, med micken på och pratar om det jag brinner för hade jag kunnat prata hur länge som helst.
Hur kom du till insikten att du skulle börja föreläsa om tandreglering?
Nayroz: Det är lite roligt då jag blev tillfrågad av en slump. Den tilltänkta föreläsaren var sjuk så jag fick frågan om jag kunde hoppa in. Då hade jag inte ens tänkt tanken på att föreläsa, men som mycket annat i mitt företag så sker det mesta spontant. Efter den första eftermiddagen ville de att jag skulle ta över kursen, vilket var kul. Så från att inte ens tänkt tanken - till att föreläsandet har blivit en egen verksamhet vid sidan av Lemér är otroligt. Jag har höga förväntningar på våra hands-on kurser och att de skall bli uppskattade i branschen. Som tandläkare gör man ofta allt, medan vi är nischade endast mot tandreglering. Så jag tror att vi har mycket att ge via kurserna och dessutom är det jätteroligt att lära ut till andra.
Hur landar man i ett sådant beslut att bli nischad mot endast tandreglering?
Nayroz: För min del handlade det mest om att jag tyckte att det var de roligaste ämnet inom tandläkeri. Inom tandreglering är det mycket pill, vi kan ibland sitta och pilla med 0,1 millimeter fram och tillbaka. Så om man gillar pill och estetik, som jag gör, är det perfekt. Jag har alltid älskat att jobba med estetik, min pappa är frisör och jag trodde alltid att jag skulle bli det också. Men jag blev tandläkare och genom att jobba med tandreglering blev det ett sätt att jobba inom estetik.
Sofie: Jag visste inte så mycket om det innan jag började jobba med det, då man inte läser om det så mycket i skolan. Men så fort jag började jobba med tandreglering kände jag direkt att jag hittat rätt.
Malin: Malin: Själv halkade jag in på ett bananskal. När jag var klar med min utbildning sökte jag lite olika jobb, varav ett av dem som jag fick, var inom tandreglering och då tog jag det. Nu i efterhand är jag otroligt glad att det blev just så. Det är så roligt att följa med på patientens resa både i munnen och livet under tiden den går hos oss.
Hur skall man jobba för att göra patienten trygg med sin behandling?
Sofie: Jag upplever att du, Nayroz, är väldigt noga med att patienten får börja med att uttrycka vad hen vill och sen utifrån det förklarar du vad som är möjligt.
Nayroz: Jag tror att trygghet är tvådelat: det första handlar om att man som patient känner att man har kontroll. Så vi är väldigt involverade i behandlingen och ser till att patienten har koll på läget. De får titta med handspegel och se var som händer. Sen tror jag att den andra delen handlar om att patienten känner att jag som utför behandlingen har kontroll och koll på läget. Jag vill att de skall känna att jag hela tiden följer den plan som vi gemensamt kommit fram till.
Vi vill ju lära känna våra patienter, de kommer till oss regelbundet under sin behandling och jag tycker att varje människa är intressant med en intressant historia. Det är så viktigt för mig innan jag påbörjar en behandling att lära känna den personen jag ska behandla. För patienten är det kanske den enda behandlingen som de gör i hela sitt liv, som dessutom kostar jättemycket pengar. Det är så unikt för dem, för oss är det vardag, vi gör detta varje dag, 40 timmar i veckan, alla veckor på året. Därför är det så viktigt för mig att varje person får bli en ny människa och inte bara en patient.
Vissa som kommer till oss har funderat på att göra en behandling i 30 år. Då kan inte jag bara komma in i rummet och be dem att gapa. Då dödar man hela uppladdningen till att de står där. Det blir en speciell relation som man bygger tillsammans med sina patienter. Ibland kan vi få sms från patienter som gift sig, eller blivit gravida, vilket är jättehärligt. Det kan ibland kännas riktigt tråkigt när en patient är klar med sin behandling att man inte skall få träffa dem igen.
Vad är det bästa med Muntra?
Sofie: Det är att man kan ha med sig Muntra i telefonen. Det händer att jag på kvällen vill dubbelkolla vilken tid första patienten kommer nästa dag. Då kan jag enkelt logga in hemifrån och kolla i tidboken. Muntra är verkligen superbra och lätt att använda.
Nayroz: Vi är verkligen så nöjda med Muntra. Vi gör allt som går via Muntra och utnyttjar verkligen hela systemet. Det underlättar mycket för oss då det är skönt att ha allt samlat på samma ställe. Något relativt nytt som även är så bra med Muntra, som underlättat mitt arbete mycket, är att mina kliniker slagits ihop. Så att jag kan söka efter en patient, titta på fakturor över alla kliniker, vilket är superbra.
Malin: Jag håller med om att Muntra är så bra! Det är smidigt att kunna logga in via BankID. Sedan är det väldigt uppskattat att det dels är enkelt att komma i kontakt med supporten när man behöver hjälp samt att Muntra är väldigt lyhörda för när vi kommer med förslag på olika detaljer som kan förenkla och förbättra vårt arbete i journalsystemet.
Vill du veta mer om Muntra Journalsystem?
Var det svårt att lära sig Muntra till en början?
Sofie: Nej, det var det inte alls. Jag tycker att det var tvärtom, lätt att lära sig. Det gick ganska snabbt att hitta vad man skulle göra tycker jag. Sen händer det ibland att man gör lite småmissar, till exempel så var det en fredag när jag skulle gå till frisören och jag råkade lägga in det som återkommande varje fredag istället för just den fredagen. Det är ju ingen större fara, utan det var bara en sån enkel grej att man missat klicka ur “upprepa ej”.
Nayroz: Vi har ju inte gått någon Muntra utbildning eller så, utan vi är självlärda på både gott och ont. Det blir ju fel ibland, framförallt med ekonomin. Men det mesta löser sig tack vare det absolut bästa med Muntra: servicen. När man ringer svarar ni alltid och ni svarar alltid så trevligt. Ni har verkligen fått in en riktig service. Jämfört med andra journalsystem och då har jag jag har jobbat med alla journalsystem som finns i Sverige, har Muntra den bästa servicen.
Sen gör ni något som de andra inte gör: ni tar över datorn. Det älskar jag. Ni kopplar upp er direkt och reder ut problemet omgående. Sedan lär man sig även hur man skall göra nästa gång genom att se er klicka runt i Muntra. Vilket gör att man inte behöver ringa er angående samma sak flera gånger.
Man brukar säga att man blir duktig på det man älskar och det är Lemér bevis på. Att sprida vackra leenden, lära känna sina patienter och att undervisa andra i att skapa vackra leenden är det som Lemér, med Nayroz, i täten brinner för. Det är inte konstigt att förstå varför efter vårt samtal.
Läs med om Lemér på deras hemsida >>
Kom igång med Muntra redan idag!