Det är en septemberförmiddag och solen skiner utanför AMA Dentals tandklinik i Johanneshov. Skyltar på fasaden visar tydligt var AMA Dental ligger och det känns inbjudande. Från receptionen hörs telefonen ringa och besvaras på polska. I behandlingsrummet bakom dörren till höger hörs ett annat språk. Kan det vara ryska? Robert Milo hälsar dock på svenska och det känns betryggande, då det från vår sida saknas kunskaper inom både polska och ryska.
Vad är era bästa tips för att skapa en så bra klinik som möjligt?
I och med att vi själva har byggt hela kliniken från grunden så har vi alltid försökt satsa på så högkvalitativa grejer som möjligt. Vi vill att kliniken i sig skall utstråla samma kvalitet som i de behandlingar som vi utför. Redan när patienterna kliver in på kliniken skall de känna av kvaliteten och få en större tillit till oss.
Självklart är även småsaker viktigt, t.ex. att när man ringer till oss skall det vara professionellt, bra och trevligt.
Ni har mottot “omtanke och kvalitet”. Hur landade ni i det?
När jag började jobba inom branschen skapade jag mig en ganska bra bild över vilka förbättringsmöjligheter som fanns vad gällde kvalitet och patienternas medvetenhet.
Det gick att spåra vad som gick fel när de blev upprörda och det handlade oftast om enkla saker. Så vi tog med oss den vetskapen och använde det för att nå ut till patienter som inte har så stor tandläkarvana.
Vi vet att patienterna är väldigt rädda, så vi måste vara så lugna och pedagogiska som möjligt för att inte skrämma upp dem. Ibland har vi patienter som står utanför i en timme innan de ens vågar gå in, för att de har inte varit hos tandläkaren på tjugo år eller så. Så det är där mottot kommer ifrån. Att visa omtanke men även kunna erbjuda högkvalitativ vård.
Jobbar ni med marknadsföring på kliniken, på vilket sätt?
Ja, det gör vi, men kanske inte på det traditionella sättet dock tror jag. Min mamma är från Polen och polsktalande. Och även jag är polsktalande. Så vad vi började med var att försöka rikta in oss mot polsktalande patienter. Då körde vi på olika Ads såsom Google och Facebook. När vi såg att vi fick bra gensvar från annonserna, insåg vi även att det fanns en stor efterfrågan på tvåspråkiga tandläkare, så vi började anställa tvåspråkiga behandlare. Vi har märkt att bemötande av patienter på deras modersmål är förtroendeingivande.
Vad gäller andra marknadsföringsaktiviteter försöker vi även att vara med och sponsra fotbollslag eller dylikt för att synas.
Att kunna erbjuda flerspråkig vård och ha god kännedom om patienter med tandläkarrädsla är er nisch då kan man säga?
Ja precis. Vi har ju märkt att de patienterna som emigrerade för x antal år sedan, dels inte har samma bakgrund som oss som gått till tandläkaren hela livet. Sen när de väl har emigrerat hit har de inte automatiskt fått den vetskapen om när man skall gå, hur allt fungerar och så vidare. Sen har ju Sverige ett så fantastiskt system med Försäkringskassan som vi, till patienternas stora glädje, kan förklara hur det fungerar.
En fågel viskade att ni är på g att köpa en till klinik. Berätta mer!
Dels så har vi öppnat upp vår gamla och första klinik som vi hade i Hägersten igen. Sen så håller vi på att köpa upp en klinik i Västerhaninge, som har varit en klinik ganska länge. Vi ville göra det enkelt för oss för det första och inte öppna någonstans där det är hur mycket konkurrens som helst. Så inte centralt i Stockholm city, redan där är det uppförsbacke.
Men sen försökte vi även hitta områden där vi kunde se att det inte fanns så mycket stora kliniker. Så Västerhaninge ska bli jättespännande att se hur det går. Det skall även byggas ett stort centrum där om några år, så vi hoppas att vi kan fiska patienter i tre-fyra år nu och sedan kunna flytta ut till något större.
Ni blev Muntra-användare i januari 2021. Vad är det bästa med Muntra?
Det finns mycket, jag är Muntra lover nr. 1. Jag var chockad när jag hittade Muntra och när jag såg att det var någon som ville utveckla det hela med journalsystem. Det var riktigt imponerande. Det bästa är att kunna ha allt på samma ställe, sen även att det är online. Det är ju verkligen en game changer, då man med andra journalsystem måste ha allt på en lokal server. Alla som har en server eller som haft det, vet hur problematiskt det blir när exempelvis strömmen går. Något som det finns lösningar för, men som ofta leder till dyra kostnader.
Muntra är även bra för att systemet pekar ut vad man gör fel. Behandlarna var till en början väldigt irriterade, för i andra system så försvinner saker lätt i bruset. Till exempel om man glömt skriva journalanteckningar eller liknande. Muntra pekar ut det så att man inte missar viktiga saker. Det är även grymt för mig då jag kan hålla koll och påminna behandlarna om de missat något.
En annan sak med Muntra som är kul är att det drivs framåt och utvecklas. Och bara det är jätteroligt och motiverande att få vara med om.
Känner du att du har möjlighet att påverka Muntra någonting?
Ja, verkligen jättemycket. Mer än jag vågade tro. Det känns nästan konstigt efter att ha blivit skolad av andra journalsystem i alla år där man inte haft möjligheten att påverka så mycket. Så med Muntra när man önskar en liten sak så fixas det ofta direkt. Det är ju grymt!
På vilket sätt har Muntra påverkat arbetet här på kliniken?
Vi började med Muntra i januari i år och arbetet har förbättrats mycket. Till exempel är ekonomidelen helt fantastisk. Vi får mer betalt nu med Muntra än vad vi gjorde tidigare med vårt gamla system. Vi gör exakt samma behandlingar, men skillnaden är att vi inte missar några fakturor. Det syns jättetydligt när något är obetalt eller inte stämmer.
Man ökar även patientsäkerheten för att man ser att man har journalanteckningar att signera. Det händer hela tiden att man missar saker eftersom det är mycket dokumentation som behövs.
Var det en svår inlärningskurva att byta system?
Ja, för våra behandlare lite. Inte för att trampa någon på tårna, men tandläkare har en tendens att vara lite old-school. För vissa är redan datorn en utmaning. Har man dessutom redan lärt sig ett visst program genom alla sina år, så blir det svårt att byta. Men nu mer än ett halvår in så funkar det jättebra, verkligen. Det var även enkelt att hjälpas åt, när vissa förstod direkt kunde de hjälpa andra och sådär. Ni på Muntra var ju även här x antal gånger och fick hjälpa till att svara på frågor.
Har du någon go-to funktion i Muntra som du vill tipsa om?
Hmm, just det här att man kan boka online. Det känns ju för oss som en självklarhet att man skall kunna göra det, medans andra journalsystem inte har det. De använder ett annat bokningssystem. Men både via Muntras bokningssida och deras widget på vår egen hemsida ser det väldigt fint och enkelt ut. Det är även tydligt med recensioner och annat, vilket är jättebra.
AMA Dental är definitionen av en modern tandklinik, inte bara vad gäller deras redskap och kliniker. Att hänga med i det digitala samhället och att vara nytänkande och kreativ är inte det lättaste. Men genom att känna sin målgrupp som Robert gör och att använda det till sin fördel för att kunna ta sig dit där patienterna finns, är oerhört rätt i tiden och modernt. Stort lycka till säger vi till AMA och deras nya klinik i Västerhaninge!