Beläget i vackra Tyresö med närhet till grönska och sörmlandsledens tredje etapp, ligger ett till synes helt vanligt bostadshus. Husets vägg skvallrar dock om att detta hus är något utöver det vanliga, här ligger Tyresötandläkarna. Det är med spänning och nyfikenhet som vi kliver in på kliniken för att träffa Sasha och Ivana Soltani.
Vad är era bästa tips för att skapa en så bra klinik som möjligt?
Sasha: För det första är det jätteviktigt att ha bra personal. Men det är självklart även viktigt att jobba med bra utrustning som man trivs med. Man får inte snåla med utrustningen, för då blir inte jobbet bra.
Ivana: För mig är det viktigt att personalen skall trivas med varandra, det skall nästan kännas som en extra familj.
Hur skall man tänka när det kommer till att hitta bra personal?
Ivana: Jag säger som Sasha brukar säga: karaktär går inte att lära sig.
Sasha: Exakt så, karaktär kan du inte lära dig. Alla kan skaffa sig en utbildning men vad gäller karaktär så har du det eller så har du det inte. Vi vill omge oss med människor som är duktiga och som har karaktär. Sedan är det även bra om de vill fortsätta lära sig, då vi bland annat jobbar med vidareutbildning av vår personal.
Hur går vidareutbildningen till i praktiken?
Sasha: Vi tandläkare utbildar oss hela tiden. Men det har varit lite svårt att få till bra vidareutbildning den senaste tiden, Ivana har ju till exempel varit mammaledig. Men nu i oktober skall jag bland annat åka på några utbildningsresor inom kirurgi.
Ivana: Ja precis, jag har varit mammaledig plus att det dessutom har varit en pandemi. Vilket har försvårat möjligheten att kunna resa för att utbilda sig. Men nu börjar barnen bli äldre och pandemin är mer under kontroll, så det är dags att komma igång igen.
Sasha: Vi vill även jobba mer med vidareutbildning av våra sköterskor inom yrket. Vi vill att de skall få möjlighet att träffa sina kollegor för att utbyta erfarenheter m.m. Så vi ser fram emot tandläkarmässan, Swedental, där man får träffa andra inom branschen. Dessutom har de kurser på plats som man kan anmäla sig till. Man måste bli inspirerad, annars är det tråkigt.
Er hemsida är väldigt snygg och tydlig, kan ni berätta lite mer om hur ni fick till den så bra?
Ivana: Vi hade en bild av vad för känsla som vi ville ha på hemsidan, så vi tog hjälp av ett företag som gjorde det åt oss. Det var så bra att få hjälp med hemsidan, de kom bland annat hit och pratade med oss för att förstå vår känsla. De kollade även vad vi hade för färger på kliniken och vad för färger vi ville ha på hemsidan osv. Sedan tog de fram en mall för sidan som vi fick fylla med text och annat innehåll. Vi är supernöjda.
Om vi fortsätter lite på samma spår, jobbar ni något med marknadsföring?
Sasha: Ingenting faktiskt. Vi är analfabeter när det gäller digital marknadsföring. Som tur är så har vi inte känt ett behov av marknadsföring.
Varje vecka får vi nya patienter som hittat hit via rekommendationer. Patienter som är nöjda tar med sig sin familj, släkt eller vänner. Att marknadsföra kliniken genom människor har egentligen alltid varit vår grundidé. Håller vi patienterna nöjda så kommer även företaget att rulla på. Men vi måste givetvis komma igång med marknadsföring förr eller senare.
Hur länge har ni använd Muntra?
Ivana: Vi bytte när jag var mammaledig, runt årsskiftet 2019/2020. Man är alltid lite motvillig när det gäller journalsystem. Man är så rutinerad och man vill gärna fortsätta med sina rutiner. Men jag tycker ändå att det blev en väldigt smidig övergång. Vi fick bra stöttning också. När jag kom tillbaka från min mammaledighet kom ni till och med hit och gick igenom hela systemet med bara mig. Så det kändes väldigt lätt att komma in i det.
Sasha: Att byta journalsystem är egentligen det största som man gör på en tandvårdsklinik. Men det gick väldigt smidigt.
Vad är det bästa med Muntra?
Sasha: Det är så enkelt och tillgängligt att komma åt Muntra var jag än är, via mobilen, paddan eller datorn. Jag kan vara hemma och logga in utan att behöva använda fjärrstyrning. Teamet på Muntra är också väldigt bra, det är lätt att komma i kontakt med er och ni är alltid hjälpsamma.
Ivana: Både remiss- och receptsystemet är jättebra tycker jag. Det är smidigt att kunna styra allt via Muntra.
Har ni några tips till nya Muntra-användare?
Ivana: Jag tror att det är viktigt att själv sitta med systemet och att klicka sig runt.
Sasha: Det är gratis att gå in på Muntra och registrera sig. Så man kan enkelt lära känna Muntra är på egen hand. Som jag nämnde tidigare så kommer man även åt det överallt i och med att det är webbaserat. Vill man prova Muntra så ligger begränsningen bara hos dig själv.
Har Muntra påverkat ert arbetssätt på kliniken?
Sasha: Det har absolut effektiviserat arbetet, framförallt vad gäller ekonomin. Vi har haft stora bekymmer med vårt förra journalsystem som har varit svårt och otydligt. De som hjälper oss med ekonomin har egen inloggning för att stämma av och göra det som behöver göras på egen hand så att allt blir rätt.
Har ni hittat någon extra bra funktion i Muntra som ni vill tipsa andra användare om?
Sasha: Den här funktionen har jag inte provat själv ännu, men det är att man kan ta röntgen direkt via Muntra och lagra allt i molnet. Så slipper man att ha en server på kliniken. Jag har fått tjänsten aktiverad men har inte använt den än haha.
Ivana: En sak som jag tycker är jättebra med Muntra är förstasidan där man kan skriva påminnelser till sig själv. Det är en bra översikt som via färgkodning tydligt pekar ut vad som är gjort och det som behöver göras så att man inte missar något. Vi använder även chattfunktionen en hel del.
Sasha: En sista grej som är värt att lyfta med Muntra är varje gång vi ringt supporten och lämnat feedback eller undrat något så har det alltid löst sig. Det är jättebra.
Sasha och Ivana brinner onekligen för sin klinik. De är ambitiösa och orädda när det kommer till att prova och lära sig nya saker. Ambitionen om att fortsätta lära sig grundar sig i en blandning av egen stolthet över sin klinik samt att kunna erbjuda sina patienter den absolut bästa vården. Extra kul är det att de ser fram emot riksstämman och Swedental, det gör vi på Muntra också. Hoppas att vi ses där!
Läs mer som Tyresötandläkarna på deras hemsida!
Intresserad av Muntra?