Skip to content

Få nöjdare patienter med rätt bemötande

 

Varje patientbemötande är unikt och behöver anpassas efter patientens behov och förutsättningar.

 

Varför är det viktigt med bra patientbemötande? 

Bra bemötande är viktigt ur en rad olika aspekter. Bra bemötande leder till att patienter vill komma tillbaka till kliniken, vilket är väsentligt för ett stadigt ekonomiskt flöde. 

En annan aspekt är rykte, har er klinik ett bra bemötande som går utöver det vanliga, kommer troligtvis era patienter prata om er. På så sätt sprider det ett gott rykte om att det är trevligt att komma till er, något som kommer att inspirera nya patienter att välja din klinik framför en annan. Patientanskaffning via rekommendationer eller “word of mouth” som det även kallas, är i övrigt en mycket effektiv form av marknadsföring. Som dessutom är mycket kostnadseffektivt.

Slutligen en oerhört viktigt aspekt är givetvis patientens synpunkt. I en vårdsituation befinner sig patienten i ett utsatt läge. Bland annat på grund av sitt vårdbehov, eventuell oro och beroendeställning till dig som vårdgivare. Alla är olika och för somliga är det jobbigt att bara ta sig till kliniken. Att då inte bli bemött på rätt sätt kan till och med förvärra patientens mående.

 

Gemensam värdegrund 

Som klinik är det viktigt att ha en gemensam värdegrund kring patientbemötande. Detta då era patienter skall känna sig trygga och vilja komma tillbaka oavsett vem de har träffat under sitt besök. Det blir även lättare för er på kliniken att veta hur ni skall förhålla er till varandra och era patienter. En gemensam värdegrund leder till ökad trygghet och förbättrade vårdresultat. Att bestämma en värdegrund innebär att man fastställer hur man kommunicerar med patienten på ett respektfullt och inkluderande sätt.

Att ha en gemensam värdegrund kommer ur ett humanistiskt förhållningssätt, där man tror på alla människors lika värde. Där man ser individen och bekräftar hennes individuella behov och förstår att alla är olika. Att utgå från en humanistisk värdegrund innebär även att visa respekt gentemot människors sårbarhet, värdighet och integritet, som när det efterlevs bidrar till ett bättre vårdmöte.

 

Personcentrerad vård 

Inom stora delar av vården pågår ett skifte mot ett personcentrerat bemötande, där man som behandlare i högre utsträckning tänker på patienten mer som en unik individ.

Somliga menar till och med att benämningen patient är på väg ut för att ersättas av person eller i vissa fall även klient. Argumenten för att vilja frångå ordet patient är då ordet i en högre grad kan upplevas betona sjukdom eller den sjuka kroppen. Något som då även efterföljs av ett bemötande där patienten endast betraktas ur sitt ohälsotillstånd. 

 

Vad innebär personcentrerad vård i praktiken? 

I enkla drag kan personcentrerad vård beskrivas som god omvårdnad av personer. Där patienten skall ses som människa, där fokus ligger på individen och vad det innebär att vara i behov av vård. Alla patienter är olika och det är därför viktigt att se dem som personer med unika erfarenheter och behov. Patienten skall inte känna sig objektifierad eller klassificerad som ett problem som skall lösas.

 

Är du bäst på patientbemötande?

Utmana dina kollegor! 

 

Muntras tips för att implementera personcentrerad vård:

  • För samtal med dina kollegor på kliniken om vad personcentrerad vård innebär för er och era patienter.
  • Ställ mycket öppna frågor till patienten: hur, varför, vad, berätta mer. Inte bara öppnar detta upp för att du lättare kan tolka vad patienten säger “mellan raderna” utan det är även avväpnande och får din patient att känna sig hörd. 
  • Se till att vara närvarande, ställ följdfrågor och bekräfta att du hört det patienten sagt.
  • Våga ställa frågor som inte är direkt kopplade till patienten och behandlingstillfället. En simpel fråga om deras planer till helgen eller något om vädret kan du komma lång väg på. 
  • Bjud på dig själv! Är du avslappnad och lättsam kommer patienten troligen följa efter.
  • Under behandling är det även viktigt att inte prata över huvudet på patienten. Berätta vad du ska göra och vad du gör just nu. Är det något som kan upplevas som obehagligt, kommunicera till patienten. 
  • Håll koll och ställ frågor om hur patienten mår under tiden. Var lyhörd -  patienten kanske omedvetet spänner sig eller upplever obehag utan att våga berätta. 
  • Genom att göra smarta inställningar i Muntra kan du spara tusentals knapptryck och få mer tid över till att fokusera på dina patienter. 


Genom att göra smarta inställningar i Muntra kan du spara tusentals knapptryck och få mer tid över till att fokusera på dina patienter. Vill du veta mer om hur Muntra kan hjälpa dig mot ett bättre patientbemötande? 

 

Kontakta oss!

 

 

 

 

Leave a Comment