Skip to content

Muntra möter: utvecklingen hos Svea Tandklinik

Det är full fart vid lunchtid på Sveavägen i Stockholms innerstad. Genast när man kliver in genom dörren till Svea Tandkliniks väntrum infinner sig lugnet och den rusning som pågår utanför dörren är bortglömd. Här inne möts man av känslan att man skall slappna av och varva ner, något som man gör automatiskt. Jorgen möter upp i receptionen och visar vägen genom labbet till sitt kontor.

 


 

Vad är ditt bästa tips för att skapa en så bra klinik som möjligt? 

Jag tror det viktigaste är helhet, att man vet man vad man vill, man vet vad man behöver. Det är något av det viktigaste när det kommer till att ta hand om kliniken. Då är patienterna nöjda och allt blir bra.

 

Svea Tandklinik -9

På er hemsida skriver ni att ni erbjuder service och samma tandvård för alla, hur jobbar ni med det i praktiken? 

Målet är att ge människor ett leende för livet. Då tandvård i Sverige är ganska dyrt, försöker vi anpassa våra priser. Vi är en av de billigaste tandläkarna här i Stockholm och kanske till och med i hela Sverige. Dessutom är våra villkor kring delbetalning väldigt flexibla och vi jobbar även mycket med att anpassa terapiplanen utifrån patientens ekonomi. Det är dock viktigt att ha en balans, förmånliga priser får inte påverka kvaliteten på vårt arbete, så det är en fin balans. 

Vår klinikchef Noran De Basso är en jätteduktig och erfaren tandläkare som jobbat länge inom branschen. Bara Svea Tandklinik är 26 år gammal och öppnade 1995. Tack vare Norans erfarenhet ligger utrustningen och standarden här på kliniken i linje med det arbete som Noran och de andra tandläkarna gör. Så kvalitet, pris samt bemötande så klart, att patienten skall känna sig trygg och säker är det viktigaste.

 

Hur brukar ni bemöta patienter med tandläkarskräck? 

Jag har själv lite tandläkarskräck och jag upplever att det blir bättre när jag får prata med min tandläkare. Få lite extra tid med mera. Det är en av anledningarna till att det är så kul att jobba med Noran. För han och många andra på kliniken är väldigt duktiga på att prata med sina patienter (vilket verkligen underlättar själva behandlingen och besöket). 

Sedan har Muntra varit till stor hjälp, då man enkelt kan notera att patienten behöver speciell rådgivning eller hjälp på grund av tandläkarskräcken. Det senaste året har det även varit användbart med hänsyn till Corona, då vissa patienter känt extra obehag. I de fallen har vi kunnat använda extra skydd för att de skall känna sig trygga.

Ibland händer det att vi använder lugnande medel när personer är riktigt nervösa. De får komma 30 minuter tidigare för att få en tablett, sedan brukar vi visa dem runt på kliniken. De får hälsa på personalen, se sig omkring och därefter få sin behandling.

 

Svea Tandklinik -3

Berätta om er forskning! 

Noran är en världskänd tandläkare, med egen hemsida där han bloggar med bilder från patientfall. Han utvecklar sitt eget implantatsystem med Zirkonium i samarbete med Stockholms universitet. 

Vår egen forskning handlar just om att utveckla olika typer av Zirkonium, olika färger och typer som är anpassade efter en viss färg. Noran tillverkar även Zirkoniumdiskar, diskarna har olika specifikationer för olika typer av tänder och broar. Det som är extra kul är att vissa patienter är så nyfikna på att testa nya material, till exempel nya skalfasader gjorda av vår self glaze Zirkonium. De som fått prova är jättenöjda och så glada att få vara en del av utvecklingen. Vilket är superkul, det är något speciellt med att själv vara med i frontlinjen av utvecklingen.

 

Hur jobbar ni med marknadsföring? 

Det är ett jättestort och tidskrävande område. För tillfället lägger vi mer energi på utveckling och renovering av kliniken. Inom marknadsföring jobbar vi dock en del med sökmotoroptimering. Vi jobbar även med annonser på Google och genom att skapa nya länkar till andra webbplatser.

Just nu provar vi även på hur det fungerar med a/b tester på google, samt gör lite förändringar på hemsidan för att optimera den. Hemsidan är väldigt viktig. Patienter som är i behov av tandläkare läser på väldigt noga, så vi försöker anpassa vår hemsida med hjälp av ad-words för att hamna så högt upp i sökresultaten på Google som möjligt.

Svea Tandklinik -7

Hur länge har ni varit användare hos Muntra? 

Vi började använda Muntra i början av 2021 och det har gått så bra. Eftersom jag jobbar med webbutveckling är jag supernöjd med att Muntra är webbaserat och det är superbra kommunikation så att vi kan utveckla vissa delar av systemet tillsammans. Det är även superbra att Muntra har olika widgets, som till exempel den för bokning, som fungerar utmärkt. 

I och med att Muntra är webbaserat så är det inga konstigheter för kliniken vad gäller säkerhetskopiering, databashantering och så vidare. Till skillnad för andra journalsystem med egna databaser, krångliga installationer och uppdateringar. Muntra sparar oss mycket tid och energi.

 

Svea Tandklinik -6Vad är det bästa med Muntra? 

En av de bästa sakerna med Muntra är hur man förskriver recept och skapar labborder.  Tidigare var framförallt labborder ett krångligt moment, där man behöver skicka saker fram och tillbaka via olika tjänster. Med Muntra är allt samlat på samma ställe kopplat till patienten. Så det är enkelt och smidigt att ladda upp filer och skicka dem till labbet. 

En annan sak som är jättebra med Munta är integrationen med folkbokföringen och försäkringskassan. Vilket gör det enkelt att få de patientuppgifter man behöver. Sedan finns det ju funktionaliteter som framförallt tandläkarna vill utveckla för att underlätta deras jobb. Men det kommer säkert i framtiden. 

Relationen med Muntra är väldigt bra och inte alls som med andra journalsystem. Där kunde man skicka in en förfrågan om en ändring eller uppdatering som kunde dröja flera månader eller år innan ändringen eller förändringen kom. Men med Muntra är det en helt annan sak. Med funktioner som är viktiga fixar ni, om möjligt, det väldigt snabbt.

 

Hur fungerade det med bytet av journalsystem? 

För tandläkarna var det lite svårt att anpassa sig till ett nytt system i början. Men när alla delar väl sitter så förstår man systemet och arbetsflödet jättebra. När det uppstår frågor här på kliniken kan jag i de flesta fall lösa dem, men i värsta fall ringer vi er på Muntra och får jättebra hjälp. Systemet är verkligen användarvänligt och logiskt.

Svea Tandklinik -10

Att utvecklingen går snabbt framåt inom tandvården och inte minst hos Svea Tandklinik är det ingen tvekan om. Med klinikchef Noran i täten tar de med hjälp av Zirkonium, implantologin under sina vingar och jobbar hårt för att driva utvecklingen framåt för att kunna fortsätta ge sina patienter ett leende för livet.

 

Läs mer om Svea Tandklinik och deras utveckling av Zirkonium här! 

Prenumerera på Muntra blogg

 

Leave a Comment