Att kliva in på Family Dental Cares mottagning på Kungsholmen känns nästan familjärt. Det generösa ljusinsläppet från de stora fönstren som vetter mot Lindhagensgatan ger en harmonisk och välkomnande känsla. I kombination med de blå fåtöljerna känns det mysigt att slå sig ner en stund i väntan på klinikchef Alex och tandsköterskan Lumin.
Man känner sig verkligen välkommen när man kliver in oss er, hur skall man tänka för att få fram rätt känsla på kliniken?
Alex: Man måste ha en helhetsbild. Det är inte bara patienten i fokus som utgör en bra klinik. När vi hade konferens häromdagen pratade vi just om detta med helhetsbilden. Vi nämnde just att patienten i fokus är viktigt, men att det är mycket som skall klicka innan man kan skifta sitt fokus till endast patienten.
Så var är era bästa tips för att skapa en så bra klinik som möjligt?
Alex: Att ha bra medarbetare, det är A och O. De måste vara duktiga så klart, men även lojala och effektiva. Sedan måste man fundera kring känslan på kliniken, hur lugnt skall det vara, känns det bra för patienterna som kommer hit? Allt skall vara väl genomtänkt. Du kan ha jättebra medarbetare. Men om du inte har några patienter för att din klinik inte är rolig att gå till, så spelar ju inte medarbetarna någon roll.
Vad är viktigt när man anställer medarbetare?
Alex: De måste vilja utvecklas och tycka om att visa framfötterna. Alla kan göra mer inom sitt område. När jag precis färdigutbildat mig pratade jag med en tandsköterska som då var i pensionsåldern. Hon påpekade att tandsköterskor gör så mycket mer nu jämfört med innan. Hon berättade att när hon börjat som tandsköterska så fick hon i bästa fall hålla sugen eller hämta askfat åt tandläkaren.
Idag har tandsköterskans roll utvecklats ännu mer, eller ja, alla roller egentligen. Hygienisterna gör tandläkarens jobb och tandläkaren gör specialisternas jobb, så jag vet inte exakt vad specialisterna skall göra nu haha! Så därför ser jag gärna att mina medarbetare vill utvecklas och göra mer än vad deras titel säger.
Hur jobbar ni med marknadsföring på kliniken?
Alex: Vi försöker jobba med det. Tidigare har vi känt att vi inte behövt det, men nu känns det som att vi behöver ta tag i det. Inte minst som en biverkning av pandemin. Vi har haft tur att ha möjligheten att fortsätta bedriva verksamhet efter denna tuffa tid. Detta har även öppnat våra ögon gentemot marknadsföring och att vi behöver jobba mer med det.
Jag tror att alla inom branschen behöver göra det mer. Titta bara på stora företag som IKEA. Alla vet vilka de är och har kunder som köar utanför för att komma in. Trots detta jobbar de ändå jättemycket med marknadsföring. Kraften med marknadsföring hade jag glömt bort lite och vi måste bli bättre och ta in hjälp med det.
Om vi lämnar marknadsföring och klinikdrift ett tag och grottar ner oss lite i tandvård, finns det något ämne som du önskar att det forskades mer på inom tandvård?
Alex: Jag jobbar mycket med kirurgi och implantat och vill gärna ha riktiga implantat. Alltså möjligheten att implantera en cell som sedan växer ut till en ny tand. Det finns forskning om detta som pågått ganska länge.
Hur långt har utvecklingen kommit?
Alex: Jag vet inte exakt hur långt, men jag minns att jag läste om det här när jag var tandläkarstudent. Vad jag kommer ihåg tittade jag på en japansk studie om detta, som då hade kommit ganska långt. Men vad som hänt sedan dess vet jag inte. Jag tror att det i dagsläget är problem med att få till nervaktiviteten i tanden och inte bara att få den att växa ut.
Vad är det bästa med Muntra?
Alex: Muntra har ett fint bemötande och det var en av de största anledningarna till att vi valde att gå över till Muntra helt och hållet. Som kund känner man sig väldigt omhändertagen och sedd. Något som jag tror är väldigt viktigt, även när det kommer till patientbemötande. Ni är även problemlösare och är alltid på hugget.
Lumin: Jag tycker att det bästa med Muntra är att ni alltid vill utvecklas. Man kan säga vad som helst till er om saker man hade velat förbättra eller ändra. Muntra är även bra för att man har allt på samma ställe. Det finns till och med en chatt där man kan skriva till varandra på kliniken. Sen är integrationen med tandläkare.se väldigt bra, så man slipper hoppa mellan olika plattformar och journalsystemet.
Har ni hittat någon grym go-to funktion i Muntra som ni vill tipsa andra om?
Lumin: Jag har ingen funktion som jag tänker på direkt, men Muntra är det bästa journalsystemet jag jobbat i. Framförallt tycker jag att designen på Muntra är trevlig och gör det lättare att hitta saker.
Alex: Jag har hört från våra redovisningskonsulter att Muntra är väldigt “bokförarvänligt”. Det är väl integrerat och konsulterna gillar det för att de förstår programmet. Min go-to funktion är dock att man kan kopiera en befintlig terapiplan och göra en ny utan att behöva skriva om allt. Detta gör den processen så mycket bättre och sparar tid.
Var det svårt att lära sig Muntras system?
Alex och Lumin: Nej inte alls.
Alex: Det är ett enkelt system att lära sig. Vi har många medarbetare med datorvana som nog underlättade en del. Så vi har till exempel inte behövt ringa supporten så mycket.
Lumin: Nej, precis. Vi har nog mest ringt om input och förbättringar.
Avslutningsvis, har ni några tandvårds life-hacks?
Lumin: Att göra allt för patienten. Vi är till exempel noga med att erbjuda behandlingar som de kanske inte sökt för, lite som ett smörgåsbord med möjligheter. Sedan är det långt ifrån alla som vill göra det, men jag tror många uppskattar att bli erbjuden.
Alex: After-clinic skulle jag säga!
Family Dental Care bryr sig sannerligen om sina patienter, medarbetare och klinik. Det märks att de ständigt jobbar med helhetsbilden för att bli bättre och få ihop en fin symbios mellan klinikens alla delar. Det skall bli spännande att se vad de hittar på framöver och att de fortsätter ge oss input på hur vi på Muntra kan bli bättre.