Att som företag vara aktiv på sociala medier har idag blivit en självklar del i marknadsföringsstrategin. Något som inte är förvånande med tanke på att sociala mediers tillgängliga, enkla och snabba natur. Dessutom krävs det varken enorma mängder tid eller pengar för att få sin plattform att växa.
Här kommer en fem-stegs raket på hur du går tillväga för att komma igång:
- Börja med att fundera på vilket plattform du vill använda. Vem är det som skall följa din klinik på sociala medier? Utifrån detta kan du besluta vilken plattform du tror fungerar bäst för din klinik.
- När du valt den plattform som du vill bygga närvaro på, kan det vara en bra start att färdigställa profilen. Loggan är ett utmärk exempel på en passande profilbild. Det är även bra att lägga till nödvändig information, såsom adress, telefonnummer, mejl och så vidare. Att lägga upp en kortare informationstext om kliniken kan även vara en god idé. Detta skapar lite kontext för de användare som hittar din kliniks profil senare.
- Sen är det fritt fram att börja publicera innehåll, the sky is the limit som man brukar säga. Allt från blogginlägg, bilder och videos är alla utmärkta exempel. Var kreativ, börja smått och prova dig fram!
- Kika på hur branschkollegor gör, inte för att kopiera, men det är ett utmärkt sätt att inspireras på. Håll dig uppdaterad kring vad som händer inom branschen.
- I takt med att ditt konto växer i följarantal kan du även anpassa innehållet utifrån vad du får för respons från dina följare. Kanske tycker dina följare bäst om innehåll som känns personligt, som när du lägger upp en bild från lunchrummet eller så vill de kanske hellre se snygga före och efter bilder på behandlingar som du gjort. Det är sånt man lär sig med tiden.
När ditt konto är igång och du börjar publicera kan det vara bra att tänka på ett par saker. Det första är att se till så att du skapat ett företagskonto, om inte är det enkelt att ändra i efterhand. Via ditt företagskonto kan du hålla koll på statistik på din profil samt använda plattformens annonsverktyg för att bland annat köpa annonsering. Konsekvent uppdatering är viktigt, beroende på plattform finns det olika rekommendationer. Men en till två inlägg i veckan kan vara bra. Se även till att hålla koll på kommentarer och meddelanden. Besvara i den mån du har möjlighet och försök bemöta dina följare på bästa sätt.
Följ Muntra på Instagram, Facebook och LinkedIn för att inspireras i din sociala mediekarriär!